Pedagogiset mallit

Hankkeen pilottialoiksi valikoituivat matkailu-, ravitsemis- ja talousala, liiketalous, kone- ja metalliala sekä valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus.
Vuoden 2013 aikana, hankkeen lisärahoituksen varmistuttua pilottialojen joukkoon ovat liittyneet sähkö-, rakennus- ja hiusala sekä Varkauden lukio ja aikuislinja.
Matkailu-, ravitsemis- ja talousala on osallistunut hankkeen ensimmäisenä toimintavuotena lähinnä hankkeen järjestämiin valmennuksiin (HUPI - Huolenpitovalmiusvalmennus ja NATU – neljä askelta tulevaisuuteen).
Liiketalous on muokannut toimintatapoja muun muassa poissaoloihin ja keskeneräisiin suorituksiin puuttumisessa jakson puoliväliin ja jaksojen vaihteeseen ajoittuvilla seurantapalavereilla, tehostanut oman myymälän käyttöä työssä oppimisessa, tehnyt Majakka-pajan toiminnasta suunnitelmallisempaa ja kehittänyt ryhmänohjaajan tuntien sisältöjä. Lisäksi uuden hankerahoituksen turvin liiketaloudessa kehitetään työvaltaista opiskelua.
Kone- ja metallialalla kehittämistyö on keskittynyt syksyllä 2013 aloittavan pienryhmämallin kehittämiseen. Pienryhmään liittyen alalla tullaan kehittämään ainakin työvaltaista oppimista ja yksilöllisiä oppimispolkuja.
Valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa on tiivistetty nuorisotoimen kanssa tehtävää yhteistyötä ja työn alla on Ihana minä -kurssi, joka jatkossa olisi mallinnettavissa myös muilla aloilla toteutettavaksi ryhmätoiminnan malliksi.
Vuoden 2013 aikana aloittaneet tekniikan alat nostivat yhteiseksi kehittämiskohteeksi atto-opintojen rästisuoritukset. Sähköalan kehittämiskohteita valitaan parhaillaan, joitain entistä käytännönläheisempään opiskeluun tähtääviä muutoksia on jo tehty. 
Hiusala aloittaa keväällä 2014 oman kehittämistyönsä työvaltaiseen opiskeluun liittyen.
Varkauden lukio on mukana lähinnä HUPI-valmennuksen osalta ja aikuislinja kehittää omia ohjauskäytäntöjään ja verkkokurssitarjontaa peruskoulun loppuun saattamiseen ja peruskouluarvosanojen korottamiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti